FORSIDE BØRNEKULTUR
Nyheder BKC TILMELD BKC NYHEDSBREV Udstillinger og værksteder
Ole Lund Kirkegaard og alle rødderne Max 5 Fod Gernes Dig og Mig Billeder Dig og Mig Nattesværmeri Den Store Nordiske Elefantudstilling Billeder elefantudstilling Indien Tidsrum Kalkmaleri projekt
Billedskolen
Program Billedskolen Vigtige datoer Billeder fra Billedskolen
KONTAKT
Medarbejdere Drift Leje af lokaler
AV-udstyr
Parkering Administration
KONCERTKALENDER


Børnekulturdebat

 

Her finder du links til relevante artikler om børn, kunst og kultur
 
Februar 2010
Ny publikation om børn og arkitektur fra Børnekulturens Netværk
Børnekulturcentrets leder Elisabeth Momme har skrevet et indlæg og børnene i billedskolen har leveret tegningerne
 
Januar 2010
Fint med 'kultur for alle', men ...
Helene Illeriis artikel i Information
Kulturministeren markerede sig med sit første reelle politiske udspil sidste år: Alle skulle opleve kunst og kultur og føle sig som en del af den. Smukt, men man kan ikke 'påføre' alle kultur, uden at vi har redskaber og f.eks. lært kunstforståelse. De fag ligger i folkeskolen helt nede på hobbyniveau. Det øvrige Norden prioriterer både lærdom om kunst og samarbejde med kulturlivet højt.
 
Børnekulturens Netværk
Børnekulturens Netværk er kulturministerens og Kulturministeriets rådgivende organ for børnekultur.
Netværket består af Styrelsen for Bibliotek og Medier, Det Danske Filminstitut, Kulturarvsstyrelsen og Kunststyrelsen samt Kulturministeriet, Undervisningsministeriet og Indenrigs- og Socialministeriet. Netværkets sekretariat har til huse i Styrelsen for Bibliotek og Medier.
 
Landsforeningen er et tværfagligt forum for debat, erfaringsudveksling, inspiration og nye vinkler på temaer inden for billedarbejdet med børn.
 
April 2009
Af Mads Øvlisen, Kunstrådets formand  
Vi har som samfund og erhvervsnation ikke råd til at behandle de kreative fag i folkeskolen som uforpligtende pusterum fra fordybelsen i de boglige fag. Kunstrådet vil fortsat presse på for at børn og unges møde med kunst kommer højere på dagsorden i skoletiden. En ny handlingsplan fra Bertel Haarder viser gode takter, men der er set med Kunstrådets øjne stadig mange udfordringer at tage fat på for at sikre undervisning af højeste karat i de kreative og æstetiske fag.
 
Statens Kunstråd sætter løbende offentligt fokus på vigtigheden af, at folkeskolens kreative fag får et kvalitetsløft.
Det skete bl.a. i 2006 via offentliggørelse af rapporten The Ildsjæl in the Classroom af professor Anne Bamford og professor Matt Qvortrup, der har givet anledning til en bredere debat. Et tværministerielt udvalg har i løbet af 2007 på baggrunden af rapporten udarbejdet  en række forslag til, hvordan man kan styrke de praktisk/musiske fag i folkeskolen. 
 
Marts 2009
Pressemeddelelse fra Undervisningsministeriet
 
April 2006

Statens Kunstråd sætter løbende offentligt fokus på vigtigheden af, at folkeskolens kreative fag får et kvalitetsløft.

Det skete bl.a. i 2006 via offentliggørelse af rapporten The Ildsjæl in the Classroom af professor Anne Bamford og professor Matt Qvortrup, der har givet anledning til en bredere debat.

Bamford rapporten siger det klart og tydeligt: den danske folkeskole har alt at vinde, ved at styrke de kunstneriske fag.

Et tværministerielt udvalg har i løbet af 2007 på baggrunden af rapporten udarbejdet  en række forslag til, hvordan man kan styrke de praktisk/musiske fag i folkeskolen.

 
webdesign www.confetti.dk